מישהו מטפל בך? טיפול רגשי אונליין

במשך למעלה ממאה שנים התבצע הטיפול הפסיכותרפי פנים אל פנים, כשהמטפל והמטופל חולקים מרחב משותף ונמצאים בקרבה פיזית. טיפול פנים אל פנים הינו עדיין הדרך המקובלת ביותר לטיפול. אולם בשנים האחרונות ובפרט מאז פרוץ משבר הקורונה, נוצר ערוץ נוסף לטיפול: טיפול מקוון באמצעות וידיאו (סקייפ, זום ודומיהם). מה שעורר הסתייגות בתחילה ונחשב לא מקצועי, הפך מקובל ואפילו פופולרי. הטיפול בוידיאו מאפשר לגשר על מרחק פיזי ולחסוך זמני נסיעה. אך האם הוא יעיל?


מטא מחקר חדש שנערך באוניברסיטת סטנפורד *בחן למעלה מ-100 מחקרים שנערכו בנושא טיפול באמצעות וידיאו ומצא שהטיפול המקוון יעיל(בהשוואה בין המצב לפני הטיפול ולאחריו) וכן שההבדל בינו לבין טיפול פנים אל פנים הינו זניח. הטיפול באמצעות וידיאו נמצא יעיל במיוחד בטיפולי cbt ובמקרים של חרדה, דכאון ופוסט טראומה אך גם בטיפולים פסיכודינמיים. חשוב להדגיש, שהמחקר בחן טיפולים שהתבצעו בוידיאו מתחילתם ועד סופם ולא מפגשים בודדים בתוך תהליך שהתבצע פנים אל פנים.

המחקר מאשש את מה שחווים מטפלים ומטופלים מניסיונם בשנים האחרונות: הטיפול באמצעות וידיאו יעיל.                                            

נכון, ישנם מטופלים הזקוקים למפגש פנים אל פנים כדי להרגיש בטוחים ומוחזקים. מטופלים אלה לא יבחרו בטיפול מקוון. אבל עבור אחרים המפגש המקוון והאווירה האינטימית שהוא יוצר, מספקים חוויה בטוחה ומיטיבה. המסך מצליח להעביר הבעות פנים, מחוות ידיים ואפילו תנועות גוף. הוא מאפשר לשמוע את קולו של המטופל גם כשהוא נחלש ולקלוט נשימה עמוקה או אנחה של המטופל, בדומה למתרחש בטיפול פנים אל פנים.

אמנם, גם היום חלק ניכר מהמטפלים והמטופלים מעדיפים טיפול פנים אל פנים, אבל עבור מטופלים הגרים במקום מרוחק או בארץ אחרת, שאין להם אפשרות כזו, עשוי הטיפול המקוון להוות פתרון טוב ויעיל, כפי שמוכיח המחקר.

 
*Live psychotherapy by video versus in‐person: A meta‐analysis of efficacy and its relationship to types and targets oftreatment, Clinical Psychology & Psychotherapy  

איך עובד טיפול רגשי?
עזרה עצמית במצבי סטרס וחרדה
מישהו מטפל בך? טיפול רגשי אונליין
אשה אהובה אשה שנואה-פרשת כי תצא
הקול בראש- ביקורת עצמית ואיך משקיטים אותה
הבגד עושה את האדם?
לאן נעלמה האמפתיה? מבט על יחסי יעקב ורחל
על סף החדש
גם ילדים זקוקים לטיפול רגשי
לפחד מהפחד- טיפול בהפרעות חרדה ובהפרעת שינה (סיפור מקרה)
לא בלי בתי- התמקדות עם בת בוגרת
מי מפחד לטוס? התמודדות עם פחד טיסה
כשלונו של שלטון יחיד - קריאה בפרשת "בא"
על מה צחק רבי עקיבא?
חטאם של נדב ואביהוא - פרשת שמיני
חירות היום, יותר מתמיד
מה נאחל לעצמנו לקראת השנה החדשה
קשר, תקשורת ובלוק צהוב
על תהליך הפרידה של משה
נפלאות הנשימה
מחשבות על שיבוש מערכות יחסים ועל האפשרות לתיקונן
כוחה של הכרת תודה
"היתה רוח אחרת עמו" – דמותו של כלב בן יפונה בפרשת המרגלים
להתכוון לשנה חדשה
איך מתמודדים עם כל-כך הרבה שינויים?
אתגר ושמו איזון
הפעימה שבין יום הכיפורים לסוכות
אתגרי החופש הגדול
על חשיבות ההחזקה בימי קורונה
מה שמבשיל עכשיו